V našem vsakdanjiku se obrnemo na svetovalce ali druge strokovnjake pogosteje, kot si na prvi pogled predstavljamo. V banki imamo osebnega bančnika, v zavarovalnici svojega zavarovalnega zastopnika, pri tujih jezikih nam pomagajo učitelji, še celo v fitnes centru nas uvodoma sprejme inštruktor. Kaj pa naredimo, ko imamo težave v družinskem podjetju?
Osebe, ki bi nam svetovala na tem področju, pogosto ni v imeniku našega telefona. O raznih težavah podjetja in družine ne želimo razlagati drugim, razumeli bi nas morda tisti, ki imajo izkušnje iz družinskih podjetij, a kaj, ko so to pogosto naši poslovni partnerji.
PREDLAGAMO TUDI:
Računovodstvo v družinskih podjetjih
Družinsko podjetništvo
Družinsko podjetnišvo - Zakaj odlašanje s prenosom na naslednika?
Katera so družinska podjetja
Družinska podjetja, izkoristite svoje prednosti!
Kako prenesti družinsko podjetje na novo generacijo
Ali obstajajo svetovalci za družinska podjetja?
Seveda, vendar je ta dejavnost pri nas še premalo znana, koncept pa prihaja iz tujine, kjer so svetovalci za družinska podjetja uveljavljeni in stalni spremljevalci družinskih podjetij.
Kdaj je smiselno najeti svetovalca?
Prvi korak je prepoznati težave v podjetju, potem pa se z njimi spopasti. Svetovalec vam lahko veliko pomaga, če nestrinjanje v družini in podjetju vpliva na poslovanje ali povzroča resne konflikte oziroma če ste pred pomembnimi mejniki v podjetju, kot so prenos nasledstva, preoblikovanje pravnega statusa, prodaja podjetja in oblikovanje nadzornega organa. Včasih pa je svetovalec tudi »samo poslušalec in mediator« pri konfliktih.
Zakaj bi najeli svetovalca?
Marsikatere težave bi se lahko lotili sami, vendar smo čustveno v podjetje preveč vpeti, omejuje nas poznavanje preteklosti in vemo, da »kri ni voda«. Pomagamo si lahko z raznimi priročniki, vendar ti dajejo enake nasvete za vsa podjetja, mi pa vemo, da je naše drugačno od sosedovega.
Spremembe v družinskem podjetju so lahko tudi zelo čustvene, na primer prodaja podjetja, upokojitev, izbira naslednika, in pravi svetovalec bo močno upošteval tudi čustveno komponento ter bolje razumel položaj, saj ima pogosto tudi lastno izkušnjo iz družinskega podjetja.
Predvsem je v družinskih podjetjih težava v komunikaciji. S pogovorom o nasledstvu se pogosto predolgo odlaša, saj se ustanovitelj še ne čuti primernega za upokojitev, nasledniki pa s to temo ne želijo pritiskati na starše. Ni malo primerov, ko so nasledniki predlagali pogovor o prenosu nasledstva, starši pa so to razumeli kot oceno, da so za »staro šaro« in da jih nasledniki pošiljajo v pokoj. Ni odveč znova zapisati, da za pogovor o nasledstvu ni nikoli prezgodaj. Pri pogovorih o podjetju je v družini veliko čustev in subjektivnih pogledov, nekateri člani družine si ne upajo povedati svojega mnenja, da se ne bi zamerili drugim. Sestanki se pogosto končajo s hudimi konflikti in obtoževanji, lahko tudi tistimi izpred mnogo let. Zato je potreben neodvisni svetovalec, ki usmerja pogovor in prepozna ovire. Namen svetovanja je z odkritim pogovorom najti rešitve, ki ustrezajo tako članom družine kot podjetju, ter nadaljevati družinsko dejavnost.
Namen svetovalca je dolgoročno preživetje podjetja in v vašem podjetju nimajo osebnih (in čustveno pogojenih) interesov. To so osebe, ki poznajo širok spekter področij, od medosebnih odnosov v družini, nekateri so celo družinski mediatorji, do davčnega in pravnega področja. Po tem širokem spektru se ločijo od specializiranih davčnih ali pravnih svetovalcev, ti vam bodo morda ustrezno pripravili na primer prenos nasledstva s pravnega vidika, vendar vas bo njihovo morebitno nepoznavanje davčne ureditve za družinska podjetja veliko stalo. Spremembe v družinskem podjetju so lahko tudi zelo čustvene, na primer prodaja podjetja, upokojitev, izbor naslednika in pravi svetovalec bo močno upošteval tudi čustveno komponento in bolje razumel položaj, saj ima pogosto tudi lastno izkušnjo iz družinskega podjetja. Nadalje vam bodo lahko svetovali o izobraževalnih programih za vas ali vaše naslednike, morda obisk skupin, v katerih se srečujejo podjetniki s podobnimi težavami, ali specializiranega svetovalca, če bo potrebno.
Kako je videti svetovanje in kaj lahko pričakujemo?
Svetovalec z vami odkrije težave in pripravi načrt, ki upošteva posebnosti vašega podjetja, upošteva vrednote in cilje tako podjetja kot družine. Predstavi svoje mnenje in položaj čim bolj nevtralno ter predlaga rešitve, ne bo pa namesto vas sprejemal odločitev.
Svetovanje se pogosto začne s tem, da podjetnik prej pojasni težavo, svetovalec se ustrezno pripravi, čemur sledi srečanje z družino. Odvisno od odnosov v družini se svetovalec sreča z vsemi predstavniki skupaj in/ali z vsakim družinskim članom posebej. Ko strne ugotovitve, jih predstavi vsem članom družine, s katerimi potem pripravijo sklepe. Če gre za daljše sodelovanje, lahko sledijo tudi pisna navodila, telefonski pogovori in podobno. Svetovalec pripravi tudi poročilo o možnih zapletih in predlogih za rešitve.
Krajša svetovanja, na primer enodnevna, so namenjena svetovanju o davčni in pravni optimizaciji prenosa nasledstva, spremembi statusnopravne oblike in pripravi ustreznih pogodb, vprašanjem, kot so: kako poskrbeti za finančno varnost ustanovitelja po upokojitvi, urediti status članov družine, ki ne sodelujejo v podjetju ... Vendar morajo biti osnovne usmeritve že pred tem dogovorjene znotraj družine. V večini primerov pa se jim v družini o usmeritvah ne uspe dogovoriti in v teh primerih je smiselno najeti svetovalca za daljše obdobje in večkratna srečanja. Ta so namenjena profesionalizaciji vodenja, oblikovanju strategije, ki bo podpirala dolgoročni obstoj podjetja, zasnovi načinov odločanja in učinkovite komunikacije. Svetovalci po pogovoru s člani družine pripravijo načrt prenosa podjetja, določijo morebitne naslednike in tiste člane družine, ki ne želijo prevzeti podjetja, svetujejo o razdelitvi podjetja in premoženja med naslednike ter sodelujejo pri izvedbi načrta prenosa in pripravi družinske ustave. Kot poslovni svetovalci lahko sodelujejo pri uvajanju naslednika na vodstvenem položaju, prodaji podjetja in podobno. Pri srednjih in velikih podjetjih svetujejo tudi o ustanovitvi upravnega in/ali nadzornega odbora, ki lahko poleg družinskih članov vključuje tudi druge osebe, kot so lastniki, drugi podjetniki, svetovalci.
Kako izbrati svetovalca?
Predvsem preverite področja, na katerih je podkovan, in ali gre za svetovalca za družinska podjetja. Pozanimajte se o njegovi izobrazbi, izkušnjah in referencah. Izberite osebo, ki ji lahko zaupate, saj ji boste morali razkriti podrobnosti iz podjetja in družinskega življenja. Pogosto je izvor težav v dogodkih, ki segajo v zgodovino družine in smo jih pometli pod preprogo, svetovalcu pa jih bomo morali zaupati. Morda vseh družinskih članov ne bo zanimala ideja o svetovalcu in pomembno je, da se odločite in ga izberete skupaj. Rezultate boste dosegli le, če bodo sodelovali in svetovalcu zaupali vsi vpleteni. Zato naj vam svetovalec pove, ali boste sodelovali samo z njim ali bo vključil tudi druge sodelavce.
Cena svetovanja je nizka v primerjavi s tem, kaj lahko izgubite, zato naj cena ne bo merilo in ne varčujte pri številu srečanj. Če želi svetovalec dobro oceniti vaš položaj in pomagati, se boste morali z njim srečati večkrat med procesom, na trgu pa so ponujena svetovanja, ki trajajo od nekaj ur do nekaj mesecev.