Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo je v ponedeljek, 26. septembra 2016, objavilo novo mnenje o davčnih olajšavah za raziskave in razvoj ( spodaj v povezavi ) s katerim podaja dodatno tolmačenje prejšnjih mnenj. Vsem podjetjem, ki so se soočila ali se soočajo z inšpekcijskimi nadzori glede koriščenja olajšav za R&R, priporočamo, da si mnenje preberejo. Mnenje je namreč pomembno tudi v luči aktualnih inšpekcijskih nadzorov.
Davčna olajšava je namenjena uspešnim podjetjem, ki poslujejo s dobičkom. Predstavlja spodbudo, saj lahko zaradi tveganih dejavnosti raziskav ter eksperimentalnega razvoja (RR), ki v naravi niso popolnoma predvidljiva, zmanjšajo svoj davek. Podjetja lahko zato tudi izdatke za RR načrtujejo tako, da hkrati dosežejo dva učinka – konkurenčno prednost z RR dejavnostjo ter za ta znesek manjšo davčno osnovo.
Davčna olajšava znaša 100% vlaganj v RR dejavnost. Neto učinek določi davčna stopnja, ki je odvisna od pravno formalne oblike (pravne ali fizične osebe). Pretežni del olajšav uveljavljajo gospodarske družbe, za katere je davčna stopnja trenutno 17% (v obravnavi je predlog nove stopnje 19%).
Davčne olajšave za RR dejavnost lahko davčni zavezanci uveljavljajo v okviru davčnega postopka s Finančno upravo Republike Slovenije (FURS) po Zakonu o davku od dohodkov pravnih oseb (ZDDPO) ali Zakona o dohodnini (ZDoh - za samostojne podjetnike).
Davčni organ lahko glede presoje, ali se konkretno vlaganje kvalificira kot vlaganje v raziskave in razvoj, za mnenje zaprosi ministrstvo, pristojno za tehnologijo (sedaj je to Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo (MGRT). MGRT v postopku neposredno sodeluje samo s tem pristojnim organom in sicer na osnovi 8. člena Pravilnika o uveljavljanju davčnih olajšav za vlaganja v raziskave in razvoj (Ur.l.RS, št. 75/2012), v nadaljevanju: pravilnik.
Poleg tega MGRT s pristojnim davčnim organom sodeluje tudi pri usposabljanju kadrov ter pri organizaciji dogodkov za davčne zavezance o davčnih olajšavah za vlaganja v raziskovalno razvojno dejavnost. MGRT neposredno zavezancem ne daje mnenj.
V zvezi s svojo omenjeno pristojnostjo je MGRT izdal več mnenj. Mnenja o posameznem zavezancu so davčna tajnost in so namenjena le davčnemu organu in temu zavezancu. Splošna mnenja :
--> mnenje 1,
--> mnenje 2,
--> mnenje 3,
--> mnenje 4,[ NOVO ]
pa so javna in so poleg FURS pogosto namenjena številnim zavezancem, katerih problematiko obravnavajo. Namenjena so bolj učinkovitemu izvajanju inštrumenta davčnih olajšav za vlaganja v RR dejavnost, tako med pripravo, kot tudi med nadzorom.
Splošna mnenja se naslanjajo na svetovno referenco za merjenje RR dejavnosti, OECD priročnik Frascati 2015, ki smo ga prevedli kot delovni pripomoček, saj je uradno besedilo v angleščini.
Tudi besedilo iz priloge 3 pravilnika je vzeto iz OECD priročnika Frascati. V želji po enakih pravilih za davčne olajšave in državne pomoči so definicije RR dejavnosti iz pravilnika prevzete iz Okvirja Skupnosti za državno pomoč za raziskave in razvoj ter inovacije, ki se sklicuje na omenjeni priročnik. Tako je bila vzpostavljena osnova, ki temelji na mednarodni dobri praksi in smo jo, v skladu s priročnikom (ki na številnih mestih operativna pravila prepušča posameznim državam), nadgrajevali s splošnimi mnenji, v sodelovanju s FURS.
Raziskave in razvoj ter na njih temelječe znanje, nove rešitve, patenti, postopki ter izdelki so pomembna konkurenčna prednost podjetij, še posebej iz najbogatejših držav. Ker je Slovenija glede na bruto prihodke na prebivalca (GNI) med približno 30 najbogatejših držav sveta, ne more konkurirati s preprostimi izdelki/storitvami ter njihovo ceno, ker to učinkoviteje/ceneje lahko izvedejo številne druge države na svetu z ogromnim številom prebivalstva.
Raziskave in razvoj potekajo tudi v revnejših državah in zaradi velikega števila prebivalstva, je njihov obseg tam vse prej kot zanemarljiv. Kitajska je tako že postala država z največjim obsegom raziskav in razvoja v svetu in tako kot nekatere druge rastoče države v razvoju, lahko vedno bolj konkurira tako s ceno, kot z znanjem. Dokaz za to so njihovi vedno bolj številni visokotehnološki izdelki tudi na našem trgu.
V omenjenih razmerah so inovacije – gospodarsko uspešna uporaba novih rešitev – vir rasti in so temelj za trajni in stabilni narodnogospodarski razvoj, ki omogoča blagostanje državljanov Slovenije.
Novo znanje je pri inovacijah pomemben dejavnik, zato Slovenija spodbuja podjetja, da učinkovito izvajajo raziskave in razvoj in tako dosegajo prednost na trgu ter jo usmerijo v gospodarske učinke.
* MGRT je zaradi pravne varnosti in predvidljivosti davčnih zavezancev v omejenih razmerah pripravil delovni prevod. Vzporedno poteka lektoriranje besedila, priporočamo pa se tudi za morebitne predloge izboljšav (andrej.cvelbar(at)gov.si).
Vir: Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo