Register dejanskih lastnikov (RDL) je baza podatkov, v kateri se zbirajo podatki o dejanskih lastnikih z namenom zagotavljanja transparentnosti lastniških struktur poslovnih subjektov in onemogočanja zlorab poslovnih subjektov za pranje denarja in financiranje terorizma.
Dejanski lastnik je vsaka fizična oseba, ki je končni lastnik poslovnega subjekta ali jo nadzira ali kako drugače obvladuje, ali fizična oseba, v imenu katere se izvaja transakcija.
--> NOVOST - Register dejanskih lastnikov
--> Register dejanskih lastnikov
Dejanske lastnike morajo v RDL vpisati pravne osebe, ki so vpisane v Poslovni register Slovenije, razen spodaj navedenih izjem, ter tuji skladi, tuje ustanove ali podobni subjekti tujega prava, ki sprejemajo in upravljajo ali razdeljujejo premoženjska sredstva za določen namen in iz njihovega poslovanja nastanejo davčne obveznosti v Republiki Sloveniji.
Podatkov o dejanskih lastnikih v RDL ne vpišejo:
- enoosebne družbe z omejeno odgovornostjo (pri katerih je edini družbenik hkrati edini zastopnik družbe),
- neposredni in posredni proračunski uporabniki ter,
- gospodarske družbe na organiziranem trgu, na katerem morajo v skladu z zakonodajo EU ali primerljivimi mednarodnimi standardi spoštovati zahtevo po razkritju, ki zagotavlja ustrezno preglednost informacij o lastništvu.
Podatki o dejanskih lastnikih so javni z namenom zagotavljanja višje pravne varnosti pri sklepanju poslovnih razmerij, varnosti pravnega prometa, integritete poslovnega okolja ter preglednosti poslovnih razmerij posameznikov s poslovnimi subjekti, ki delujejo v poslovnem okolju in pravnem prometu.
Vpis dejanskega lastnika, spremembo podatkov ali izbris dejanskega lastnika v/iz eRDL opravi zastopnik pravne osebe ali od njega pooblaščena oseba, prek aplikacije za vpis podatkov o dejanskih lastnikih.
Zastopnik mora imeti kvalificirano potrdilo za elektronski podpis, pooblaščena oseba pa tudi ustrezno pooblastilo, evidentirano v sistemu e–pooblastil AJPES.
Pravne osebe so dolžne v RDL vpisati podatke o svojem dejanskem lastniku in njihove spremembe v roku 8 dni od vpisa v Poslovni register Slovenije (PRS) oziroma davčni register, oziroma v roku 8 dni od nastanka spremembe podatkov.
Prvi vpis podatkov pravne osebe opravijo najpozneje do 19. 1. 2018.
Kateri podatki se vpisujejo v register
V RDL se vpišejo podatki o:
- pravni osebi (firma, naslov, sedež, matična* in davčna številka, datum vpisa in izbrisa),
- dejanskem lastniku (osebno ime, naslov stalnega in začasnega prebivališča, datum rojstva, davčna številka, državljanstvo, višina lastniškega deleža ali drug način nadzora, datum vpisa in izbrisa dejanskega lastnika iz RDL),
· o kategoriji oseb, v interesu katerih je ustanovitev tujega sklada, tuje ustanove ali podobnega pravnega subjekta tujega prava.
*matična številka se vpiše samo pri pravnih osebah, ki so vpisane v Poslovni register Slovenije
Vpogled v javne podatke
Podatki o dejanskih lastnikih bodo dostopni prek iskalnika na portalu AJPES (eRDL) od 19. 1. 2018 dalje.
Podatki RDL so javni, razen podatkov o datumu rojstva, davčni številki in državljanstvu dejanskih lastnikov. Ti podatki bodo na portalu AJPES dostopni le upravičencem (to so zavezanci, ki izvajajo ukrepe za odkrivanje in preprečevanje pranja denarja in financiranja terorizma, organi odkrivanja in pregona kaznivih dejanj, sodišča, nadzorni organi in državni organi, ki jih določa ZPPDFT-1).
Iskanje javnih podatkov o dejanskih lastnikih bo mogoče na podlagi matične številke, davčne številke, firme ali imena pravne osebe ter države, kjer ima sedež.
Vpogled v vse podatke RDL za upravičence
Neposredni elektronski dostop do vseh podatkov lahko pridobijo naslednji upravičenci:
- zavezanci iz 4. člena ZPPDFT-1,
- organi odkrivanja in pregona kaznivih dejanj, sodišča in nadzorni organi iz 139. člena ZPPDFT-1,
- državni organi, kadar odločajo o pravicah subjektov, ki imajo finančne posledice za državni proračun (šesti odstavek 46. člena ZPPDFT-1).
Upravičenci lahko do podatkov dostopajo:
- na podlagi matične številke, davčne številke, firme ali imena pravne osebe ter države, kjer ima sedež,
- na način, ki omogoča ugotovitev, ali je določena oseba dejanski lastnik poslovnega subjekta in v katerem poslovnem subjektu je vpisana kot dejanski lastnik, in sicer na podlagi:
- osebnega imena in davčne številke ali
- osebnega imena in datuma rojstva ali
- osebnega imena in naslova stalnega prebivališča dejanskega lastnika.
Zastopnik upravičenca pri AJPES vloži zahtevo za neposredni elektronski dostop do vseh podatkov o dejanskih lastnikih. V podatke lahko vpogleduje zastopnik upravičenca, ki ima kvalificirano potrdilo za elektronski podpis, evidentirano v sistemu e-pooblastil na spletnem portalu AJPES ter od njega pooblaščene osebe, ki imajo kvalificirano potrdilo za elektronski podpis, evidentirano v sistemu e-pooblastil in urejeno ustrezno pooblastilo.
Upravičencem iz 4. člena ZPPDFT-1 AJPES za dostop do podatkov zaračuna nadomestilo po Tarifi nadomestila stroškov za dostop do podatkov iz Registra dejanskih lastnikov. Drugim upravičencem bodo podatki dostopni brezplačno.